Gwarancja Ikea 25 lat? Fakty i mity

Prawdopodobnie żadna firma produkująca meble kuchenne nie da nam gwarancji na nie na 25 lat. Ale na coś takiego pozwoliła sobie Ikea. Czy faktycznie Ikea jest taka łaskawa, czy tak pewna swoich produktów? Przede wszystkim musimy wiedzieć na co tak naprawdę ta gwarancja jest.

Przede wszystkim musimy pamiętać, że gwarancja dotyczy tylko użytku domowego kuchni i obejmuje wady materiałów i wykonania kuchni. Co to w praktyce oznacza?

Co obejmuje gwarancja IKEA?

  • Obudowy szafek (z wyjątkiem TUTEMO i HÖRDA)
  • Fronty
  • Zawiasy UTRUSTA
  • Szuflady MAXIMERA
  • Półki UTRUSTA
  • Cokoły
  • Nogi
  • Panele maskujące
  • Listwy dekoracyjne
  • Blaty równe i powyżej 2,8cm grubości
  • Zlewy
  • Suszarki na naczynia do szafek ściennych UTRUSTA

Czego nie ma w gwarancji IKEA?

Gwarancja obejmuje niemal wszystko. Jest jednak kilka składników, które nie są objęte gwarancją, a są to:

  • Gałki lub uchwyty
  • Szuflady inne niż MAXIMERA
  • Kosze druciane UTRUSTA

Musisz spełnić kilka warunków

Oczywiście Ikea zastrzega sobie, że może uznać gwarancje, jeśli produkty były odpowiednio używane i pielęgnowane, czyli że:

  1. używane były tylko w użytku domowym
  2. nie były przerabiane
  3. były odpowiednio zamontowane
  4. były odpowiednio czyszczone
  5. nie były przechowywane na zewnątrz
  6. nie były użytkowane w pomieszczeniach wilgotnych, jak łazienka

Tym wymaganiom raczej łatwo sprostać, jeśli:

  • meble kupujemy do kuchni,
  • nie będziemy ich ciąć,
  • czyścić będziemy zwyczajnie, po prostu wodą i ściereczką, beż jakichś żrących substancji,
  • a to co nam się rozleje po prostu wytrzemy, zamiast czekać przez 2 dni aż wyschnie 😉

Ot, normalne użytkowanie.

Jeśli jednak w jakiś sposób mebel przerobimy, coś w nim wytniemy albo zamontujemy inaczej niż być powinno, to na ten konkretny mebel gwarancje stracimy (oczywiście nie na całość mebli kuchennych).

Gwarancja nie obejmuje zarysowań, rozdarć lub nacięć, a także szkód mechanicznych.

Co zrobi IKEA w ramach gwarancji?

Opcje są dwie. Jeśli IKEA uzna gwarancje na dany przedmiot, to

  1. Wymieni dany produkt na nowy niewadliwy, pokrywając przy tym koszty wysyłki, dojazdu itp;
  2. Naprawi dany produkt, pokrywając koszty naprawy, części zamiennych, koszty dojazdu, godziny pracy ekipy montażowej i wysyłki.

Jeśli danego produktu nie ma już w sprzedaży, to IKEA wymieni go na inny najbardziej podobny i odpowiadający jego właściwościom.

Fakty i mity Gwarancji IKEA

  • Jeśli Ikea uzna gwarancje najczęściej wymienia produkt na nowy. – Tak faktycznie najczęściej to wygląda. Np. jeśli lakier na frontach się łuszczy, a Ikea uzna, że to wada frontu, to po prostu go wymienia.
  • IKEA rzadko uznaje gwarancje – są przypadki, że IKEA nie chciała uznać gwarancji, wymyślając różne powody takiego stanu rzeczy. Szczególnie często odrzucała gwarancje na stare systemy kuchenne Faktum, które przestały być produkowane. Jednak są to po prostu przypadki, częściej jednak IKEA problemów nie robi.
  • Procedura gwarancyjna długo trwa – tu sytuacja chyba zależy od danego sklepu IKEA i ich pracowników, bowiem w wielu przypadkach procedura gwarancyjna jest niemal natychmiastowa, a w innych, na odpowiedź trzeba czekać kilka tygodni. Spotkałam się z opiniami zarówno chwalącymi szybkość i wymianę gwarancyjną, jak również z tymi, którzy narzekali na wielką opieszałość.
  • Nieuznanie wady – jeśli Ikea nie uznała wady gwarancyjnej, a my uważamy, że niesłusznie, to warto zgłaszać usterki kilkakrotnie, ewentualnie udać się do rzecznika praw konsumenta. W kilku sytuacjach Ikea zmieniła zdanie i wadę uznawała. Jak to mawiają, jeśli wyrzucają nas drzwiami, to trzeba wchodzić oknem. A tu walczymy o coś, co sklep nam GWARANTOWAŁ. 25 lat to bardzo dużo czasu i jeśli sklep nam to zapewnił, to należy walczyć o swoje.

Jak zgłosić reklamację?

Na koniec jeszcze informacja w jaki sposób zgłosić reklamację IKEA. Należy oczywiście skontaktować się ze sklepem Ikea, w którym kupowaliśmy towar.

Możemy zgłosić usterki na formularzu on-line na stronie internetowej Ikea, jest to chyba najwygodniejszy sposób, albo skontaktować się telefonicznie lub osobiście z działem obsługi klienta, tam powiedzą nam co powinniśmy zrobić.

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s