Jak pomalować szafkę z płyty mdf?

Niedawno postanowiłam zrobić metamorfozę szafki pod TV. Jest ona z nami praktycznie od początku, zakupiona została do naszego pierwszego mieszkania. Szkoda wyrzucać, bo praktycznie jest niezniszczona, ale już bardzo nam się opatrzyła. Kiedyś w promocji zakupiłam komplet gałek do mebli i robiąc porządki natknęłam się na nie. Wtedy właśnie w mojej głowie zapalił się pomysł na przemalowanie komody RTV i dodanie do niej tych ozdobnych uchwytów.

gałki meblowe porcelanowe w kolorze miętowym
gałki meblowe

Nie zrobiłam szafce zdjęcia przed, ale znalazłam fotkę z jej udziałem w swoich archiwach.

p1030766*

Metamorfoza szafki krok po kroku

1.Rozkręcanie

Mebel należy rozkręcić na części pierwsze, oczywiście o ile to możliwe. Jeśli mebel, był w którymś miejscu klejony, to lepiej pozostawić go tak jak jest. Tam gdzie jest możliwe rozkręcenie, to rozkręcić. Chodzi o to, aby jak najdokładniej każdą część mebla pomalować, a jest to możliwe, gdy mamy do wszystkiego łatwy dostęp. U mnie sporo części niestety było sklejonych.

20160923_110515

2.Szlifowanie

Jeśli powierzchnia naszego mebla jest gładka, bez żadnych ubytków i otarć, to należy ja delikatnie zeszlifować (u mnie papier ścierny 150), w celu lepszej przyczepności farby.. Zdarza się, że cała okleina schodzi z mebla, wtedy niestety trzeba ją zerwać. Jednak jeśli ubytki są niewielkie, to nie radzę tego robić, bowiem powierzchnia pod okleiną może nie być za ciekawa i mieć nierówną strukturę. 20160923_110523

Po wyszlifowaniu blatu na jaw wyszły jakieś odciśnięte okręgi po doniczkach, których wcześniej wcale nie było widać.

20160923_110533

3.Szpachlowanie

Drobne ubytki uzupełniamy masą szpachlową do drewna, czekamy aż wyschnie i szlifujemy do osiągnięcia oczekiwanego efektu

4.Czyszczenie

W następnej kolejności szafkę należy dokładnie oczyścić z pyłu i kurzu, odtłuścić. Możemy do tego użyć benzyny ekstrakcyjnej lub wody z octem. Ja zazwyczaj używam tego drugiego specyfiku(zawsze dostępny w domu)

5.Malowanie

Do malowania możemy użyć fabr akrylowych do drewna i metalu, są dostępne we wszystkich sklepach z farbami w różnych kolorach i rodzajach od matowych po błyszczące. Możemy również malować farbami kredowymi, wtedy uzyskamy inny efekt, ale niestety cenowo taka metamorfoza wychodzi drożej. Ja użyłam zwykłej białej farby akrylowej do drewna w wersji matowej. Fajnie się prezentują również farby o satynowym połysku, jednak tutaj chciałam osiągnąć efekt zero połysku, bowiem świecić miały gałki meblowe 🙂

Do malowaniu możemy użyć pędzla oraz wałka, malowanie wałkiem jest prostsze i struktura spod wałka wychodzi bardziej jednolita, ale wałek nie w każde miejsce dotrze, dlatego powinna być to gra zespołowa i pędzla i wałka:)

Poniżej widać różnicę malowania pędzlem (po lewej) i wałkiem (po prawej)

Malujemy dokładnie wszystkie elementy. Na pewno nie wystarczy pomalować powierzchni tylko jeden raz. W zależności od koloru podstawowego mebla oraz koloru na jaki chcemy przemalować nasze dzieło, powinny to być min. 2 warstwy. U mnie były to 3 warstwy, a na frontach szuflad nawet 4.

Pierwsza warstwa nałożona i wysycha

Malowanie mebli mdf
metamorfoza szafki

Widać jak wiele przebarwień prześwituje pod pierwszą warstwą farby

6.Efekt końcowy

Po wyschnięciu wszystkich warstw składamy szafkę w jedną całość, montujemy ozdobne gałki meblowe i voila. Metamorfoza się powiodła.

20160924_095322
Kompletna metamorfoza szafki z mdf
20160924_095334
Matowe wykończenie, miętowe gałki meblowe

Materiały użyte do metamorfozy:

  1. Farba szybkoschnąca dekoral do drewna i metalu – 20 zł
  2. Papier ścierny 150 – 1,20 zł
  3. Gałki meblowe TK Maxx – 30 zł
  4. Szpachla do drewna Altax w kolorze naturalnym – 8 zł

Koszt metamorfozy – 59,20 zł

Nie bójmy się zmian, one zazwyczaj wychodzą nam na dobre.

*Stolik widoczny na drugim zdjęciu od góry był malowany przeze mnie ok. 4 lata temu. Był zalewany napojami, sokami, jedzeniem, obijany – po prostu mocno eksploatowany dzięki naszemu dziecięciu. Nic z nim do tej pory się nie podziało, farba nie odchodzi, nic się nie łuszczy, zatem metoda malowania jak najbardziej sprawdzona w praktyce.

Skomentuj

